سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد را تسلیت می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - June 03 2024
کد خبر: ۷۶۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
اردوی اتریش ، ارتقای روحیه تیم ملی و زهر چشم گیری از حریفان جام جهانی

اصلاح دائم و تحول بی وقفه

معنای اصلاح انقلاب گونه در ورزش است

یک تصمیم درست ، تیم ملی را از آشفتگی به آرامش رساند

**سنگ صبور اهالی ورزش

کیهان ورزشی به دلیل سابقه و نزدیک به هفت دهه انتشار مستمر، خوشبختانه و به لطف خدا ، نزد اهالی ورزش نشریه ای معتبر و قابل اعتماد به حساب می آید و به همین دلیل از سال ها پیش ملجا و سنگ صبور خانواده ورزش بوده و همه اعضا و اجزای آن - از علاقه مندان به ورزش گرفته تا مربی و ورزشکار و حتی بعضی از مدیران و... - هرگاه لازم دیده اند به شکل و شیوه های مختلف - از تماس تلفنی و نامه نگاری و مکاتبه گرفته تا حضور فیزیکی در دفتر مجله - دیداری تازه کرده و حرف ها و درددل های خود را صمیمانه و راحت با ما در میان گذاشته اند و همین منشا خیلی از اخبار و موضوعات و در صورت لزوم و قطعیت ، موضع گیری های ما بوده است.

**ورزش ، میراث خانوادگی کسی نیست

در ماه ها و هفته های اخیر و در ادامه روند اشاره شده ، عزیزانی از رشته های مختلف ، گاه به صورت فردی و گاه چند نفری به کیهان ورزشی آمده اند و درباره مسائل و موضوعات و اتفاقات بعضی از فدراسیون ها و رشته های ورزشی و مراکزی که زیرمجموعه ورزش کشور به حساب می آیند ، مسائل و موضوعات مورد نظر خود را مطرح کرده اند . در اینجا تصمیم نداریم به تک تک این دیدارها و مسائل مطرح شده بپردازیم و آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم اما می خواهیم خدمت مسئولان ارشد ورزش و شخص وزیر محترم عرض کنیم که آنچه از این دیدارها و گفته ها و شنیده ها برمی آید و می شود از آن نتیجه گرفت ، این است که در بعضی از فدراسیون ها و حداقل آنهایی که کسانی از اعضای خانواده شان به اینجا مراجعه کرده اند، اتفاقات خوبی نمی افتد و روند و روال حاکم و نحوه مدیریت و اداره آن نگران کننده و توام با رفیق بازی و قومیت گرایی و فرصت طلبی و اشتباهات و لجبازی و چیزهای دیگری است که فعلا از ذکر این " چیزهای دیگر"! می گذریم . بعضی از مدیران و مسئولان ورزش به جای تمرکز و پرداختن به مسئولیت هایی که در قبال ورزش وعلاقه مندان به آن دارند، به مسائل شخصی و امور خانوادگی و باندی خود مشغول هستند و... این در حالی است که همه می دانیم ورزش ، ملک طلق و ارث پدری و میراث خانوادگی کسی نیست و صدر و ذیل و دال و ذال آن به مردم و جامعه تعلق دارد و کسی هر که می خواهد باشد - حق ندارد آن را در خدمت خودخواهی ها و منفعت جویی ها و فرصت طلبی خویش درآورد.

**تحول انقلاب گونه در ورزش

ما، البته در بخش ها و سرویس های مختلف به هر رشته و رویدادهای آن جداگانه می پردازیم و مسائل را در حد اطلاع و مستند ، بدون تعارف و مماشات ، جهت اطلاع مردم و مسئولان در مجله انعکاس می دهیم اما اینجا هم می خواهیم به سهم خود و در ادامه مطالب و هشدارها و موضوعاتی که درباره لزوم اصلاح و تحول انقلاب گونه در ورزش، نوشته ایم، بار دیگر اولا تاکید کنیم که ورزش مستعد ایران برای حرکت در جاده پیشرفت و بهتر و قوی شدن ، سخت محتاج اصلاح و رفع معایب و دفع موانع ریز و درشت است و ادامه این روند و روش ها ، ورزش آماده و مستعد ما را بیمار و زمینگیر کرده و مانع از به فعلیت در آمدن استعدادها و توان بالقوه آن می شود و ثانیا به آن دسته ازمسئولان و مدیران در حوزه ها و رشته های مختلف ورزش که خودشان بهتر می دانند که دارند چه می کنند و به چه اموری مشغول هستند - کسانی که با انتقادات جدی اهالی آن رشته ورزشی روبرو هستند اما خودخواهانه و از سر غرور و لجبازی و یا بدهکاری به این و آن فرد و رسانه زیاده خواه به همه آنها بی اعتنایی کرده و به انجام و اعمال روش های غلط اصرار می ورزند - هشدار دهیم که دست بردارند و سرعقل بیایند و روش های خود را اصلاح کنند و همه توان خود را برای انجام وظیفه ای که برعهده دارند ، به کار بگیرند.

**همه چیز مشخص است

این دسته از مدیران فکر نکنند چون متاسفانه از سوی مقامات بالاتر ورزش بر کار و بار آنها نظارتی اعمال نمی شود، رفتار و عملکردشان از دید رسانه های درستکار و متعهد و علاقه مندان به ورزش و اهالی آن رشته پنهان می ماند و لذا خودکامگی پیشه کنند و هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند. اینطور نیست . اوضاع ورزش معلوم است و مشخص است چه رشته ها و چه کسان و مدیرانی دارند کار می کنند و با تلاش بی وقفه و بی امان به دنبال پیشرفت امور و بهبود حال و روز ورزش هستند و چه کسانی فقط به دنبال بهره بردن از مواهب آن هستند ، بدون اینکه قدمی در جهت پیشبرد اهداف ملی حوزه تحت مدیریت خود برداشته باشند!

**این ، کاری است شدنی

وقتی حرف از ضرورت اصلاح و دست زدن به تحولات انقلاب گونه در ورزش می زنیم، منظور این نیست که یکشبه اساس و ساختار فعلی را زیر و رو کنیم و ... بلکه غرض ، اصلاح دائم و تحول بی وقفه و همیشگی در ورزش است که این هم کاری شدنی است. منظور ، به وضع موجود دل نبستن و روزمرگی پیشه نکردن و غافل نشدن است. سخن بر سر این است که مدیران و مسئولان ورزش ، لحظه ای از فکر اصلاح معایب و برطرف کردن نقاط ضعف غافل نباشند و به بهتر شدن اوضاع حوزه کاری خود فکر و برای آن برنامه ریزی کنند.

**اگر اصول را باور کنیم ...

بدون تردید اگر در تصمیم‌گیری ها دقت شود و در هر کار و امری ، بهترین تصمیم و راه حل اتخاذ شود، اگر در انتصابات به فکر رفیق بازی و همشهری گرایی و اینطور ملاک های ابلهانه و جاهلانه نباشند و خیرالموجودین را برای سپردن امور به دست آنها در نظر داشته باشند، اگر اصول را باور داشته باشند و کار غیر اصولی نکنند و اگر اصولی مثل شایسته سالاری را در عمل به کار بگیرند و آدم های باشخصیت را جانشین مجیزگویان فرصت طلب و نوکران " بادمجان دور قاب چین " و اتاق های فکر و معاونت ها و مسئولیت های مختلف کنند، هیچکس نباید شک کند که وضعیت ورزش ما به سرعت دگرگون می شود و در مسیر تحول دائمی و بدون وقفه قرار می گیرد و این همان منظور ما از اصلاحات انقلاب گونه در ورزش کشور است. اگر نیک نگریسته شود ، این نتیجه و برداشت نیز حاصل خواهد شد که این کار نیاز به بودجه آنچنانی و امکانات اینچنینی و... هم ندارد و برای انجام آن بیش از هرچیز همت و اراده و شجاعت لازم است. فکر می کنیم برای روشن تر شدن منظورمان ، اتفاقات اخیر فوتبال مثال و نمونه خوبی باشد.

**شرایط امیدوارکننده تیم ملی

تیم ملی فوتبال ایران در جریان اردوی تدارکاتی در کشور اتریش طی دو دیدار با یکی از بهترین تیم های آمریکای جنوبی ، یعنی اروگوئه و نیز سنگال ، قهرمان آفریقا به نتایجی دست یافت که از یک سو موجب امیدواری دوستداران این تیم به پهنای ایران بزرگ و همچنین ارتقای روحی و ایجاد اتحاد و همبستگی بیشتر میان اعضای تیم ملی شد و از سوی دیگر ، از حریفان خود در جام جهانی زهرچشم گرفت و کاری کرد که آنها به ایران به عنوان حریفی خطرناک که باید باعث نگرانی و دغدغه باشد ، نگاه کنند. در مجموع ، آنچه از اردوی تیم ملی در اتریش برمی آید و اهالی فوتبال متوجه می شوند، این است که بر کار و بار تیم ملی شرایطی امیدوار کننده حاکم شده و بار دیگر پیراهن این تیم ارزش واقعی و بایسته خود را پیدا می کند.

این وضعیت در حالی است که همه می دانیم تا چندی پیش ، اوضاع بسیار آشفته و ناخوشایندی بر تیم ملی و اداره و مدیریت آن حاکم بود و برای این تیم رسما و با قلدری ، جریانات مداخله جو و بعضا فاسد دلالی تصمیم می گرفتند و تقریبا صدر و ذیل را در اختیار خود گرفته بودند( در این باره اخیرا جهانبخش ، کاپیتان تیم ملی اظهارات قابل توجهی داشت ) . چون خواننده عزیز - خاصه پیگیران مطالب این صفحه - از آنچه طی دو سال اخیر و به ویژه در شش ماه گذشته بر سر فوتبال و تیم ملی رفته است، به خوبی آگاه هستند و بر جزئیات و کلیات آن کم وبیش واقفند، از تکرار آنچه که بر تیم ملی فوتبال گذشته، می گذریم و مطلب و موضوع اصلی این شماره را دنبال می کنیم.

**مشکلات ، قابل حل است

حرف اصلی ما در این " تکاپو" این است که با توجه به آنچه طی سی چهل روز اخیر درباره تیم ملی اتفاق افتاد، می توان خیلی زودتر از حد تصور و خیال، یکی یکی بر مشکلات فوتبال فائق آمد و موانع کوچک و بزرگ و ذهنی و عینی را از پیش پای آن برداشت. وقتی قرار بر درست کردن امور و جبران خطاها و اشتباهات باشد و اراده ای محکم و جدی به میان بیاید، آن وقت نه تنها تصمیمات درست و کارساز اتخاذ می شود ، بلکه در مرحله اجرا هم کارها به خوبی پیش می رود.

**وقتی کار ، دست کاردان باشد

تجربه تیم ملی ، خاصه تغییرات بایسته ای که - علی رغم مقاومت ها و جوسازی ها و شانتاژهای برخی از رسانه های مصوت و مصور و مکتوب که مستقیم وغیر مستقیم و آگاه یا نا آگاه در خدمت جریانات اخلالگر و مخرب دلالی هستند و نقش بلندگو و کار چاق کن را برای آنها بازی می کنند - با قاطعیت صورت گرفت و بعد ، سپردن کار به دست کسانی که کار را می شناسند و اهل فن و امتحان پس داده هستند، خیلی زود تیم ملی آشفته احوال و غیر منسجم را که هر روز از آن خبری نگران کننده و تاسفبار به گوش می رسید ، به یک " تیم" به معنای واقعی کلمه تبدیل کرد ، تیمی که در آن کار ، دست کاردان است، هرکسی سرجای خودش نشسته و کسی به خود اجازه نمی دهد پا را از گلیمش درازتر کند و در آنچه که به او مربوط نیست و در حوزه اختیارات وی قرار ندارد، دخالت کند و این درست حیاتی ترین چیزی بود که تیم ملی فوتبال ایران در این مقطع و در آستانه حضور در مسابقات جام جهانی به آن احتیاج داشت و دارد.

**از این تجربه استفاده کنید

این تجربه روشن و غیر قابل انکار بیش از هرکسی باید مورد توجه و مدنظر مدیران ورزش و فوتبال باشد و بر اساس آن برای انجام اصلاحات اساسی در ورزش بیش از این درنگ نکنند. در این میان، رئیس جدید فدراسیون فوتبال که با وعده انجام اصلاحات بایسته و پرهیز از اشتباهات قبلی ، دوره جدید کاری خود را آغاز کرده ، باید بیش از هر فرد و مقامی از تجربه ای که در اولین گام مدیریتی اش به آن دست یافته است ، بهره ببرد و با اتکاء به آن با اعتماد به نفس بیشتری در مسیر دست زدن به اصلاحات و برداشتن انواع موانع بر سر راه فوتبال ، گام بردارد.

**مدیران ، همت کنند

بنا بر این بر خلاف بعضی از نظرات بدبینانه و یاس آور، برطرف کردن مشکلات و حل مسائل فوتبال و فراتر از آن ورزش ، شدنی است ، به شرط آنکه بخواهیم و البته ناگفته پیداست که در این " خواستن " بیش از هر کسی مدیران و مسئولان ورزش باید همت کنند و اراده خود را به کار اندازند. بارها نوشته و به سهم خود یادآور شده ایم که در این ورزش و برای آن ، خیلی کارهای انجام نشده و معطل و بر زمین مانده وجود دارد که متاسفانه متولیان امر ورزش در مقاطع و دوره های مختلف مدیریتی به انجام و برداشتن و به مقصد رساندن آن همت نکرده و شاید به دلیل سختی و دردسرهای کار و یا دلایل دیگر! خود را به زحمت نینداخته واز کنار آنها عبور کرده و وقت و سرمایه و عمر و انرژی ورزش را به امور روزمره و سطحی و نتیجه گرایی افراطی و... مصروف داشته اند.

این در حالی است که حاکمیت این نگاه و تداوم این روند هرگز به صلاح ورزش ما نیست و به رشد و شکوفایی و ارتقای آن منجر نمی شود. ضمن اینکه این نحوه مدیریت ، اولا آسانترین و دم دستی ترین روش های اداره ورزش است و ثانیا و بدتر از آن ، جفا در حق ورزشی است که از سرمایه های مادی و انسانی قابل توجه برخوردار است و به گواه کارشناسان خارجی و داخلی و خلاصه هر کسی که از نزدیک با آن حشر و نشر داشته، می تواند در صورت مدیریت صحیح و علمی ، جایگاه خود را در سطوح قاره ای و جهانی ارتقاء بخشد.

*سیدمحمدسعید مدنی




نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار