ولادت با سعادت امام رضا (ع) را تبریک می‌گوییم      
PDF نسخه کامل مجله
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: ۵۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
دونده ماراتن کشورمان گفت: فدراسیون دوومیدانی در سه سال گذشته یک ریال هم به من کمک نکرده و اگر تا اینجا هم آمدم، با پشتکار خودم بود.
کیهان ورزشی- 

مسابقه ماراتن قهرمانی آسیا در حالی روز یکشنبه برگزار شد که محمدجعفر مرادی نماینده کشورمان در این رقابت‌ها با ثبت زمان 2 ساعت و 22 دقیقه و 15 ثانیه در جایگاه ششم ایستاد. وی که بدون اردو و تدارکات لازم عازم این رقابت‌ها شده بود گلایه‌های زیادی از بی‌برنامگی فدراسیون و کمبود امکانات دارد. 

او درمورد مسائل مختلف به گفت‌وگو پرداخت که در زیر می‌خوانید: 

سطح رقابت‌ها چطور بود؟ 

مسابقه سطحش بالاتر از دوره‌های قبلی حتی بازی‌های آسیایی بود. در بازی‌های آسیایی نفر اول با رکورد دو ساعت 18 دقیقه طلا گرفت اما در این دوره با این رکورد برنز هم نگرفتند. در بازی‌های آ‌سیایی با زمانی که من داشتم به آن مدال برنز تعلق گرفت اما اینجا مقام ششم را کسب کردم شاید هم از بدشانسی من بود که مسابقات اینقدر سطح بالایی داشت. 

* رقیبانت چه شرایطی داشتند؟ 

همه رقیبان سخت کار می‌کنند اما ما هر روز در حال پسرفت هستیم آن هم به دلیل نداشتن امکانات و علم روز ماراتن دنیا. مطمئنا با ادامه این روند همین مقام ششم هم در سال‌های آینده کسب نخواهد شد. 

* به نظر می‌رسد فدراسیون دوومیدانی برنامه‌ای برای ماراتن ندارد؟ 

همینطور است؛ من در 3 سال گذشته یک ریال هم از  فدراسیون کمک نگرفتم. ماراتن سخت‌ترین رشته دنیا است و شاید کسب سهمیه المپیک در این رقابت با ارزش‌تر از مدال طلای سایر رشته‌های دیگر باشد. همه تیم‌ها با ماساژور،‌ روانشناس و مربی به قهرمانی آسیا آمده بودند، اما من تک و تنها بودم. 

* با این شرایط به نظر می‌رسد رکورد خوبی را کسب کردید؟ 

من نسبت به امکاناتی که داشتم نتیجه خوبی گرفتم آن هم با تلاش و پشتکار خودم بودم، سه دونده چینی را که رکوردی بهتر از من داشتند را پشت سر گذاشتم با این شرایط دیگر نمی‌توان کار کرد مگر اینکه در کنار دوندگان مطرح ماراتن دنیا تمرین کنم و اردو داشته باشم. 

* ظاهرا برای سفر به چین کمک‌هزینه ای هم برای شما پرداخت نشد؟ 

ایرج عرب سرپرست فدراسیون خودش نگرش خوبی دارد اما به هر حال سرپرست است و نمی‌تواند همیشه باشد. شاید او چندان در جریان برنامه اعزام من نبود و کارمندان دیگر فدراسیون باید این کارها را می‌کردند برای اعزام کمک هزینه یا پول توجیبی هم به من ندادند. 

* دبیر فدراسیون گفته تمام کارها برای اعزام مرادی انجام شده بود...

اصلا اینطور نبود من با واسطه از فرد دیگری دلار گرفتم. اگر هم او نبود، باید خودم پول قرض می‌کردم. فدراسیون می‌گوید از چند روز قبل به وزارت ورزش نامه می‌زد که کمک هزینه بدهند اما روز قبل از اعزام که به فدراسیون رفتم تازه این کار را انجام دادند. حتی بلیت من در روز اعزام و در فرودگاه و آن هم با کلی تماس اوکی شد. البته این مسائل مهم نیست، چون کلا توجهی نمی‌شود. در دوره قبلی فدراسیون رئیس فدراسیون وقتی بحث اردو و مسابقه را مطرح می‌کردیم انگار می‌خواست از جیب خودش هزینه کند آنها هیچ کمکی به من نکردند. 

* تو در این چند سال خودت را نشان داده‌ای و با این شرایط انتظارت از مسئولان چیست؟ 

با این امکانات و شرایط، پتانسیل ماراتن ایران همین است، من با تلاش خودم به اینجا رسیدم و اگر نبودم چه اتفاقی می‌خواست بیفتد. بدون هیچ هزینه‌ای ششم آسیا شده‌ام و حالا اگر توجه شود قطعا روی سکو هم می‌رویم.

* مسابقه ماراتن در کشور ظاهرا بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا اینکه بخواهند استعدادی را کشف کنند...

بله؛ مسابقه که همیشه برگزار می‌شود و تبلیغاتش هم وجود دارد اما اینکه کمکی به ماراتن شود، اصلا اینطور نیست. 

* برنامه بعدی‌ات چطور خواهد بود؟ 

به دنبال  این هستم که اردویی را در کنیا برگزار کنم. باید فدراسیون در این زمینه موافقت کند.  هرچه زودتر این اردو برگزار شود، بهتر است چون تا رئیس جدید بیاید و بخواهد کارها را دنبال کند، فرصت زیادی را از دست می‌دهیم. 

* فکر می‌کنی بتوانی سهمیه المپیک را کسب کنی؟ 

اگر برنامه‌هایم اوکی شود، حتما دور از دسترس نیست. من در حال حاضر رکوردم 2 ساعت و 17 دقیقه است و اگر چند ماه خوب تمرین کنم و اردو داشته باشم، به رکورد دو ساعت و 14 دقیقه می‌رسم در حال حاضر ورودی المپیک 2 ساعت و 11 دقیقه است. قطعا از طریق رنکینگ هم نفرات زیادی می‌توانند سهمیه بگیرند. اگر بخواهم با همین شرایط در ایران تمرین کنم و برنامه‌ای وجود نداشته باشد، فایده‌ای ندارد. من چند سال است که رکورد 2 ساعت 20 دقیقه را می‌زنم. 

*فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها