PDF نسخه کامل مجله
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: ۸۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
در دنیای او هیچ انگیزه ای از بین نمی رود
مارتینز، کاپیتان جادویی آرژانتین در جام جهانی 2026

اوایل نوامبر 2015 : یک بازیکن 18 ساله پیشگام به نام لائوتارو مارتینز اولین بازی خود برای تیم بزرگسالان ریسینگ کلاب را در لیگ آرژانتین انجام داد. در این بازی خانگی که مقابل کروسرو دل نورته برگزار می شد، مارتینز در دقیقه 80 به جای دیه گو میلیتوی باتجربه وارد میدان شد و تیمش در نهایت پیروزی را به دست آورد. این شبی به یادماندنی برای یک بازیکن جوان بود، به ویژه اینکه میلیتو جای خود را به جوانی داده بود که برای کسب موفقیت های بعدی حریص بود: کسب عنوان قهرمانی جهان به همراه آرژانتین در سال 2022 و حضور در جمع بهترین گلزنان تاریخ باشگاه اینترمیلان ایتالیا.

مارتینز معروف به " ال تورو " (گاو نر) فقط پا جای پای میلیتو نگذاشته بود و به مدت سه سال تحت راهنمایی و هدایت وی قرار داشت ، ابتدا به عنوان هم تیمی و بعد مدیر ورزشی باشگاه، جایگاهی که پس از بازنشستگی در می 2016 به دست آورد.

کاملا واضح است که انتقال 7/22 میلیون یورویی مارتینز به اینتر در تابستان 2018، بدون تلاش و حضور میلیتو انجام نمی گرفت. میلیتو به عنوان یک " نراتزوری " اصیل به مدت پنج فصل پیراهن راه راه مشکی و آبی اینتر را بر تن کرد و در فصل 2010-2009 که به کسب سه گانه توسط این تیم انجامید، 30 گل به ثمر رساند. حالا این اسطوره اینتر خوشحال بود که ستاره نسل بعدی فوتبال آرژانتین را راهی تیم سابق خود کرده است ، حتی اگر مذاکرات به نفع اینتر تمام شده باشد.

میلیتو در مصاحبه ای با گاتزتا دلو اسپورت گفته بود: "وقتی در ریسینگ به سمت مدیر فوتبال رسیدم، مذاکرات با اتلتیکو مادرید در جریان بود. فاصله بین پیشنهاد آنها و درخواست ما تنها دو یا سه میلیون بود، نه بیشتر. با خاویر زانتی (نایب رئیس باشگاه اینتر) تماس گرفتم، چرا که می دانستم اینتر هم به مارتینز علاقه مند است. پس تلاشم را کردم. پیه رو آسیلیو (مدیر فوتبال آن زمان اینتر) به اینجا آمد و قرارداد امضا شد. مطمئن نیستم که من لائوتارو را متقاعد کردم که در مسیری مشخص گام بردارد ولی خوشحالم که به این سرانجام رسید. باید به اینتر به دلیل عملکرد سریع در امضای یک قرارداد عالی تبریک گفت. آنها شایسته این انتقال بودند."

وقتی از مارتینز در اولین کنفرانس خبری اش در اینتر سوال شد که آیا خود را جانشین میلیتو می بیند، پاسخ داد که میلیتو دستاوردهای خیره کننده ای در اینتر داشته و اینکه او امیدوار است این شرایط برای خودش هم تکرار شود. تقریبا شش سال بعد، این داستان به واقعیت تبدیل شد. او با 128 گلی که در 275 مسابقه تا پایان مارس به ثمر رساند، ثابت کرد که حتی پر قدرت تر از میلیتو است. در گلهای به ثمر رسانده در سری آ هم کاملا همتای آرژانتینی خود را پشت سر گذاشت. میلیتو در مجموع 62 گل در لیگ ایتالیا به ثمر رسانده بود.

در این فصل که برای اولین بار بازوبند کاپیتانی اینتر را بر بازو می بندد، صحنه فوتبال ایتالیا به تسخیر وی درآمده است. زدن 23 گل در 26 بازی اول در سری آ، خود گویای این موضوع است. در این شرایط نه تنها بخت اول کسب عنوان آقای گلی در ایتالیا محسوب می شود، بلکه در جدال با هری کین، کیلیان امباپه و ارلینگ هالند به دنبال کفش طلای اروپا هم هست.

در فوریه امسال، در جریان برتری 4-0 خارج از خانه مقابل لچه، صدمین گل خود در سری آ را جشن گرفت و به جمع 92 گلزن برتر فوتبال ایتالیا پیوست. او اکنون سومین بازیکن خارجی اینتر پس از ایستوان نایرس فرانسوی-مجارستانی و هموطن خود مائورو ایکاردی محسوب می شود که به این دستاورد می رسد. ایکاردی و مارتینز در اولین فصل حضور لائوتارو در اینتر، هم تیمی بودند. ایکاردی سرکش و بی ثبات دقیقا در نقطه مقابل مارتینز متعهد و قابل اعتماد قرار داشت.

مارتینز که در حال حاضر در جایگاه هشتم بهترین گلزنان تاریخ اینتر قرار دارد، در سه فصل گذشته حداقل 20 گل در هر فصل سری آ به ثمر رسانده است و یک تمام کننده چشمنواز محسوب می شود که قادر است توپ را به هر شکلی که فکر کنید، وارد دروازه حریف کند. نگاهی به 100 گل او در لیگ ایتالیا این موضوع را ثابت می کند: 60 گل با پای راست، 22 گل با پای چپ و 18 گل با ضربه سر.

باید نگاهی به گلهای هیجان انگیزی که با پای غیرتخصصی خود به ثمر رسانده، بیندازید. برتری 4-0 مقابل آتالانتا در فوریه گذشته یک نمونه از این موارد است. در گوشه محوطه جریمه توپ را به دست آورد، مدافع مستقیم خود را دور زد و با پای چپ ضربه گیج کننده ای را به سمت دروازه حریف فرستاد یا گل هوشمندانه اش در برد تک گله مقابل همشهری، میلان، در دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان فصل گذشته ، گلی که اولین حضور اینتر در فینال این رقابتها را پس از 13 سال محقق ساخت. گل دیرهنگام به عنوان یار تعویضی مقابل آتالانتا در پیروزی 1-0 خانگی در اولین فصل حضورش را هم نباید فراموش کنیم.

شرایط هر چه که باشد و وضعیت او در آن روز به خصوص هر طور که باشد، کار خودش را خواهد کرد. نه تنها به عنوان بازیکن اصلی یک تهدید محسوب می شود، بلکه یک تعویضی بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال او موثرترین بازیکن تعویضی در سری آ با شش گل زده است و به یاد داریم که در دیدار مقابل سالرنیتانا در ماه سپتامبر از روی نیمکت برخاست و وارد میدان شد تا هر چهار گل بازی را به ثمر برساند و به اولین بازیکن تعویضی در ایتالیا تبدیل شد که چنین کاری را انجام داده است.

هواداران اینتر مطمئنا توانایی ذاتی وی را برای ثبت گلهای تاثیرگذار مورد تحسین قرار می دهند؛ نه فقط دو گلی که به فیورنتینا در فینال جام حذفی زد و قهرمانی را برای باشگاه به ارمغان آورد یا شوت سهمگین از گوشه محوطه جریمه در برتری 1-0 مارس 2022 مقابل لیورپول در لیگ قهرمانان.

لائوتارو که هر سال در حال پیشرفت است، فقط یک گلزن و موقعیت شناس در محوطه جریمه محسوب نمی شود. با انرژی، قدرت بدنی، فرارهای فریبکارانه، نگه داشتن بازی به بهترین شکل ممکن و همچنین توانایی ورود به قلب دفاعی حریف و همراه شدن با هافبک های هجومی، مهاجمی به حساب می آید که به شکل های مختلف در مسابقات تاثیرگذار خواهد بود. او به معنی واقعی ، نشان دهنده کلمه "گارا" در زبان اسپانیایی است، یعنی سرسختی، شجاعت و اشتیاق برای پیروزی. همان طور که همه در اینتر مطلع هستند، هیچ انگیزه ای در دنیای او از بین نمی رود.

او به دنیا آمده که توپ را درون دروازه جای دهد. در باشگاه اولش در لینیرز که در باهیا بلانکا در بوینس آیرس قرار دارد، معمولا برای تیم جوانان گلزنی می کرد. در تیم منتخب زیر 17 سال منطقه ای هم در خط آتش نقشی کلیدی ایفا کرد و تیم را به فینال مسابقات ملی در سال 2013 رساند که در نهایت در ضربات پنالتی به روساریو باختند.

هوگو رنونز ، مربی وی در لیگ جنوبی و باشگاه های نماینده باهیا بلانکا تاکید داشت که مارتینز همواره از جمعیت و هیاهو دوری می کند. او می گوید: "می بایست او را برای تیم زیر 17 سال باهیا بلانکا انتخاب می کردم. وقتی برای اولین بار از نزدیک دیدمش، این احساس به من دست داد که یک نابغه واقعی است. او کوچکترین بازیکن تیم بود ولی من به عنوان کاپیتان انتخابش کردم. یک رهبر کامل بود ، هم به عنوان یک بازیکن و هم از نظر شخصیت و کاریزمایی که دارد. حتی آن موقع مقاله هایی در نشریات وجود داشت که آینده درخشانی را برای وی پیش بینی می کرد. یکی از آن مهاجمان با کیفیت بود که به ندرت پیدا می شد. به یاد دارم که در 13 بازی برای ما 13 گل به ثمر رساند. سیرنشدنی بود. از آن دست بازیکنانی بود که سه گل در یک بازی می زد و باز هم معتقد بود که به اندازه کافی خوب بازی نکرده است."

همه با دیدگاه های رنونز هم عقیده نبودند. بوکاجونیورز و سن لورنزو ، باشگاه های مطرح آرژانتین به وی پیشنهاد بازی ندادند و تا قبل از اقدام فابیو رادائلی ، مربی آکادمی ریسینگ، به نظر می رسید که هیچ امیدی برای بازی در سطح بالا وجود ندارد اما در سال 2013 این انتقال انجام شد و در آن موقع ولزسارسفیلد و ریور پلات ناکام ماندند.

خیلی طول نکشید که برای ریسینگ درخشید. در رقابتهای معتبر آمریکای لاتین در رده جوانان که در شهر ساحلی مار دل پلاتا در فوریه 2014 برگزار شد، تمام حواس ها را به خود جلب کرد و در 6 مسابقه، 8 گل زد تا در نهایت پس از جیمنازیا، دوم شوند. در این روزگار سرنوشت هم به خوبی با وی همراهی می کرد. معمولا ریسینگ از بازیکنان جوان جا افتاده در این مسابقات استفاده می کرد و مارتینز از ترکیب خط خورده بود اما وقتی برایان مانسیلا ، مهاجم اول تیم مصدوم شد، لائوتارو فراخوانده شد ، شانسی که با هر دو دست آن را گرفت.

یکی از افراد مطرح دعوت شده برای تماشای مسابقات، فرناندو والنزوئلا، ضربه زن مطرح مکزیکی در رشته بیسبال بود که در دهه 1980 در زمان بازی برای لس آنجلس داجرز، اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده بود. او اصلا تصورش را هم نمی کرد که یکی از همین بازیکنانی که تماشا می کند، موفقیتی مشابه و شاید بزرگتر به دست خواهد آورد.

حالا مارتینز برای ریسینگ 70 گل در رده جوانان و تیم ذخیره ها به ثمر رسانده بود و سرانجام توانست به ترکیب اصلی راه پیدا کند. نمایش او در این مقطع هم باورنکردنی بود. سه گل فوق العاده را در مصاف فوریه 2018 مقابل هوراکان در سوپرلیگ آرژانتین به ثبت رساند و همین کار را مقابل کروزیروی برزیل در جام لیبرتادورس تکرار کرد تا تیمش به برتری 4-2 دست یابد. در مجموع در 61 بازی در رده بزرگسالان، 27 گل برای ریسینگ وارد دروازه حریفان کرد.

حضور او در عرضه ملی تاکنون مجموعه ای از همه چیز بوده است. در رقابتهای زیر 20 سال قهرمانی آمریکای جنوبی در سال 2017، در بهترین شرایط قرار داشت. با پنج گل زده در صدر جدول بهترین گلزنان به صورت مشترک ایستاد و تمجیدهای بسیاری را شاهد بود. در حالی که فدراسیون فوتبال آرژانتین در تلاش برای کار با جوانان بود، یکی از هفت بازیکن آن تیم بود که به جام جهانی قطر در سال 2022 فراخوانده شدند.

اما اوضاع در جام جهانی زیر 20 سال کره جنوبی در سال 2017، خوب پیش نرفت. پس از آسیب دیدگی پر دردسر از ناحیه بینی در جریان تمرینات، در دیدار اول مقابل انگلستان روی نیمکت نشست و گرچه در نیمه دوم وارد میدان شد، با بازبینی تصویر ضربه زنی با آرنج به فیکایو توموری ، مدافع انگلستان، از زمین مسابقه اخراج شد.

وی که اولین بازی خود برای تیم بزرگسالان را در دیدار دوستانه مارس 2018 مقابل اسپانیا انجام داد، به عنوان یار تعویضی شاهد شکست 6-1 تیمش در مادرید بود. به ترکیب اولیه آرژانتین در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2018 دعوت شد ولی به ترکیب نهایی راه نیافت. در کوپا امریکا در سال 2019 به عنوان انتخاب اول در بین مهاجمان میانی تبدیل شد و مدال برنز را به دست آورد. در بازی دوستانه سپتامبر 2019 مقابل مکزیک، سه گل زد. سه گل هم در رقابتهای کوپا امریکا در سال 2021 در برزیل به ثبت رساند و تیم را به مقام قهرمانی رساند و در کنار لیونل مسی با هفت گل زده، بهترین گلزن آرژانتین در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر لقب گرفت.

قطر می بایست زمان درخشش وی می بود ولی چنین نشد. آرژانتین سومین قهرمانی خود در جام جهانی را به دست آورد ولی مارتینز به دلیل مصدومیت قوزک پا تنها در دو دیدار اول مرحله مقدماتی در ترکیب اصلی قرار گرفت و بعد جایگاهش را به خولین آلوارز واگذار کرد. در مرحله حذفی باید به تعویض قناعت می کرد و در حالی که ضربه پنالتی نهایی را مقابل هلند در مرحله یک چهارم نهایی تبدیل به گل کرد و از این بابت راضی به نظر می رسید، رقابت ها در مجموع برایش ناامیدانه پایان یافت ، به خصوص به دلیل موقعیت های بسیاری که در جریان دیدار فینال مقابل فرانسه از دست داد.

لائوتارو در مصاحبه با یک شبکه آرژانتینی گفت: "در اولین ماههای فصل 2023-2022 مشکل قوزک پا داشتم و تنها به لطف مسکن ها بازی می کردم. در جام جهانی هم اوضاع مشابه بود. در دو بازی اول مقابل عربستان و مکزیک، درد بسیاری را تحمل می کردم. دیگر نمی توانسم ادامه دهم. به شکل مناسبی تمرین نمی کردم و بازی در چنین وضعیتی دشوار است. حتی از این بابت اشک می ریختم. برایم خیلی سخت بود ، چرا که بهترین گلزن تیم بودم و مردم از من انتظار داشتند."

انتظار می رود که این بازیکن بسیار با انگیزه در جریان جام جهانی 2026 به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در نقش کاپیتان جادویی آرژانتین گام به میدان بگذارد.

منبع: World Soccer

*سید محمد طاهر شاهین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار